slide1 slide2 slide3 slide4

hun weg naar de

fysiotherapeut

Wat is Lasertherapie?

High Level Lasertherapie is een behandeling die in Amerika sterk in opkomst is. De in Nederland bekende Low Level Lasertherapie (Coldlaser) heeft een penetratie van slechts enkele millimeters. Waar High Level Lasers voorheen enkel ingezet konden worden in chirurgie is nu door de ontwikkeling van een speciaal bio stimulatie handstuk de snijdende functie opgeheven en is er een zeer krachtige therapeutische laser ontstaan met een penetratie van centimeters. Onder andere de volgende klachten of aandoeningen hebben baat bij een behandeling met laserlicht.
• Whiplash
• Peesontsteking (tendinitis)
• Verrekking en verstuiking
• Tenniselleboog en golferselleboog
• RSI/KANS
• Carpaal tunnel syndroom (CTS)
• Ziekte van de Quervain (peesschedeontsteking bij de duim)
• Overbelastingsklachten
• Lage rugklachten
• Bulging disc en hernia
• Slijmbeursontsteking (bursitis)
• Gewrichtsontsteking (osteoarthritis)
• Iliotibialis syndroom
• Jumpers knee of springersknie
• Meniscus klachten
• Hielspoor (fascitis plantaris)

Wat doet Laser in ons lichaam?

In cellen in het menselijk lichaam bevinden zich onder andere mitochondriën. Dit zijn structuren die de energiehuishouding binnen de cel regelen. Activering door middel van laserlicht zorgt ervoor dat er uiteindelijk meer energie beschikbaar komt waardoor de cel actiever wordt. Hierdoor wordt de celfunctie aangezet, met name de celpomp wordt geactiveerd, waardoor zure afvalproducten uit de cel verwijderd worden en celherstel aangezet wordt. Dit gehele proces noemen we biostimulatie.

Effecten van lasertherapie

De biostimulatie zorgt voor een vergrote celenergie waardoor de celfunctie kan verbeteren. Uitgaande van de biostimulatie worden in de literatuur verschillende fysiologische effecten vermeld: Activering van ons afweermechanisme (de macrogafen en witte bloedlichaampjes, waardoor de fagocytose aangezet wordt); Activering van de collageen-synthese wat betekent dat onder invloed van lasertherapie letsels aan de cellen sneller zullen herstellen; Ontstekingsremming; Circulatieverbetering; Pijndemping/pijnbestrijding. Het zuivere licht van de High Level Lasers veroorzaakt fotochemische reacties (niet thermisch!) in de cellen. High Level Laser licht fotonen worden geabsorbeerd door antenne-pigmenten (chromoforen) binnen de cellen. Dit leidt tot verhoogde productie van cellulaire energie (ATP) en vervolgens tot een normalisering van de celfunctie en genezing. High Level Laser Therapie geeft een revolutionaire,directe pijnbestrijding, in 95 % van de gevallen is de patiënt binnen een paar minuten volledig pijnvrij en kan een eventuele vervolgbehandeling plaatsvinden. Acute situaties waar behandeling vereist is, maar zeer pijnlijk voor de patiënt kunnen zo eenvoudig(er) plaatsvinden. De High Level Laser Therapie (HPLT) heeft het meeste effect in gebieden van het lichaam waar de cellen onder stress staan: met wonderbaarlijk herstel tot gevolg!